پلمب نانوایی متخلف در مشهد | آغاز دور جدید نظارت‌ها بر واحد‌های صنفی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) حواشی چای دبش ادامه دارد | دریافت ۱۴۳ وام فقط از یک بانک دولتی (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) گزارش جدید از بحران قطعه‌سازی | بدهی ۱۱ میلیاردی سایپا روی میز ۵ سال بررسی طرح ساماندهی کارکنان دولت در مجلس | ۳ بار رفت و برگشت یک طرح بین مجلس و شورای نگهبان در ۲ سال جولان لوازم جانبی تقلبی موبایل در بازار | تفاوت بین نمونه اصلی و تقلبی برای خریدار تقریبا غیرممکن است کاهش چراغ‌خاموش ارائه تسهیلات بانک‌ها در خراسان رضوی قیمت طلا در معاملات روز پنجشنبه بازار جهانی، (۲۷ شهریور ۱۴۰۴) اعلام شد مزایده ۶ هزار میلیاردی کالای تملیکی با عرضه خودروی داخلی و خارجی تا چه زمانی ادامه دارد؟ گرانی لبنیات ادامه دارد پیش‌بینی قیمت دلار برای پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ قیمت هر کیلو شمش طلا در بورس کالا بعد از یک ماه به ۱۱.۷ میلیارد تومان افزایش یافت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) پیش‌‌بینی قیمت طلا و سکه پنجشنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۴ نمایشگاه مشهد، آوردگاه ارتباط بی‌واسطه تولیدکننده و خریدار | بیست‌وچهارمین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا آغازبه‌کار کرد نظام بانکی چطور ترمزِ جهش تولید مسکن را کشید؟ قانون مالیات بر خانه‌های خالی به بازار مسکن کمک نکرد مدیرکل امور مالیاتی خراسان رضوی: تایید فرم تبصره ۱۰۰ و پرداخت مالیات با پیام‌رسان‌های داخلی ممکن شد قیمت امروز خودرو‌های خارجی و مونتاژی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | تغییر محسوس قیمت‌ها وزیر جهاد کشاورزی: قیمت گوشت قرمز در اختیار ما نیست و مربوط به بازار است قیمت امروز خودرو‌های داخلی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) | ثبات قیمت‌ها افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت میوه از باغ تا دست مشتری قیمت بلیت هواپیما اوج گرفت (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) افشای راز ۲۰ میلیارد دلاری که در سال گذشته به اقتصاد برنگشت جلسه شورای عالی کار باید فوراً تشکیل شود تا قدرت خرید کارگران جبران شود اتحادیه طلا درباره سکه‌های پارسیان جعلی در بازار هشدار داد سخنگوی صنف جایگاهداران: راهی جز واردات برای تأمین بنزین سوپر وجود ندارد کوچک‌تر‌های بورس به‌ پا خاستند | ازدست‌رفتن حمایت ۲.۶ میلیون واحدی (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) شرط سامانه جامع تجارت برای سرمایه‌گذاران خارجی: به ازای وارد کردن هر خودرو، در ایران ۳۰۰ هزار دلار سرمایه‌گذاری کنید ۹۷ درصد از کارگاه‌های کارگری امن نیستند سکه‌های پارسیان گران شدند (۲۶ شهریور ۱۴۰۴) + جدول قیمت
سرخط خبرها

سرانه مصرف بنزین در ایران بالاتر از متوسط جهانی | چگونه میزان مصرف را کاهش دهیم؟

  • کد خبر: ۳۱۳۳۱۷
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
سرانه مصرف بنزین در ایران بالاتر از متوسط جهانی |  چگونه میزان مصرف را کاهش دهیم؟
در حال حاضر سرانه مصرف بنزین در ایران ۴ لیتر در روز است که بسیار بالاتر از متوسط جهانی (۳ لیتر در روز) است. به گفته مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این تفاوت عمدتاً به دلیل استفاده از خودروهای پرمصرف و ناکارآمد است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناترازی بنزین یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت انرژی در ایران است، این ناترازی ناشی از رشد مصرف بی‌رویه در برابر ظرفیت محدود تولید آن بوده و پیامد‌هایی همچون فشار بر بودجه دولت، افزایش آلودگی هوا و اتلاف منابع انرژی کشور را به همراه داشته است. آنطور که اعلام شده متوسط رشد سالانه مصرف بنزین از ابتدای انقلاب تا ۱۴۰۲ حدود ۵ درصد بوده و در چهار سال گذشته مصرف بنزین ۱۰ درصد رشد داشته است و بر اساس پیش‌بینی‌ها با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر می‌رسد.

برای کاهش ناترازی بنزین، ترکیبی از سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی پیشنهاد شده است، توسعه صنعت سی‌ان‌جی یکی از این راهکار‌ها است سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری وزارت نفت در دهه ۱۳۸۰ برای توسعه حمل‌ونقل سی‌ان‌جی نشان‌دهنده پتانسیل این صنعت به‌عنوان جایگزینی مناسب برای بنزین است. ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی در ایران روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب است، اما تنها ۱۹.۵ میلیون مترمکعب از آن استفاده می‌شود. افزایش مصرف سی‌ان‌جی می‌تواند به کاهش تقاضای بنزین کمک کند.

علاوه بر این دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی، به‌ویژه وانت‌ها، تاکسی‌ها و خودرو‌های اینترنتی و همچنین واردات و تولید خودرو‌های پایه گازسوز از دیگر اقدامات مؤثر در این زمینه است. همچنین گسترش حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده می‌تواند به کاهش وابستگی به خودرو‌های شخصی و در نتیجه کاهش مصرف بنزین منجر شود. خروج خودرو‌های فرسوده و جایگزینی آنها با خودرو‌های کم‌مصرف از جمله اقداماتی است که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف دارد.

برنامه‌های اخیر برای کاهش ناترازی بنزین

در راستای کاهش ناترازی بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ابتدای شهریور تا ۱۵ آبان اقدام به افزایش تولید روزانه بنزین کرده است. این افزایش تولید شامل پالایشگاه‌های مختلف کشور بوده است، به‌طوری‌که تولید روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۴۴ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران به ۹ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان به ۱۴ میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز به ۴ میلیون لیتر رسیده است. این اقدامات با هدف کاهش فاصله بین تولید و مصرف بنزین و جلوگیری از واردات بنزین انجام شده است.

اهداف بلندمدت برای کاهش ناترازی بنزین

در آینده، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌دنبال اجرای ۲۴ طرح اولویت‌دار با پیشرفت بالا برای افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز است. این طرح‌ها شامل بهبود کیفیت بنزین و افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور است که به‌ویژه از طریق تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از سی‌ان‌جی دنبال می‌شود.

ناترازی بنزین در ایران، به دلیل مصرف بی‌رویه و تولید محدود، چالشی است که نیازمند راهکار‌های جامع و بلندمدت است. با این حال، افزایش تولید بنزین از طریق طرح‌های ضربتی، توسعه سی‌ان‌جی و اصلاح سیاست‌های مصرف می‌تواند به کاهش وابستگی کشور به واردات بنزین کمک کند. اجرای هم‌زمان سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی، از جمله توسعه سی‌ان‌جی، ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و اصلاح نظام یارانه‌ای، می‌تواند راه‌حلی پایدار برای کاهش مصرف بنزین و بهبود وضعیت انرژی کشور باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->