آغاز هفته درختکاری با توزیع ۱۰ میلیون نهال رایگان در سراسر کشور از فردا (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) وصول بیش از ۳۳.۵ همت از درآمد‌های عمومی خراسان رضوی تا بهمن‌ماه ۱۴۰۳ توزیع مرغ منجمد تنظیم بازار در مشهد آغاز شد (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) تعادل در بورس | گزارش وضعیت بازار سهام (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) خبر خوش برای سهام‌داران سود عدالت | منتظر واریز سود سهام عدالت تا پایان سال ۱۴۰۳ باشید آغاز صادرات گاز ترکمنستان به ترکیه از خاک ایران (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) آغاز فعالیت ۶ مرکز عرضه مستقیم کالا در مشهد سناریو‌های مختلف برای تعیین دستمزد ۱۴۰۴ کارگران | نتیجه بررسی‌های مزدی فردا (۱۵ اسفند ۱۴۰۳) به دولت می‌رود قیمت طلا در مشهد چقدر شد؟ (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) جزئیات بسته حمایتی از مستأجران اعلام شد (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) هیچ‌گونه افزایش قیمت بلیت هواپیما نداشته‌ایم | فروش بلیت نیم‌بها در برخی روز‌ها قیمت امروز ارز، طلا، سکه و ارز دیجیتال (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) | ریزش دلار به کانال ۹۱ هزار تومان قیمت فروش نفت ایران افزایش یافت (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) گازوئیل موردنیاز ۷۰ درصد ژنراتور‌های کارخانجات مشهد از منبع قاچاق تأمین می‌شود پشت پرده پوشاک ۲۰۰ هزار تومانی چیست؟ تفاوت دستمزد کارگران دولتی و خصوصی در چیست؟ قیمت طلا در بازار جهانی امروز (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) اعلام شد | طلای جهانی از حرکت بازماند اختلال در سامانه گمرک علت مشکل رجیستری آیفون | مشکل در دوسه روز آینده برطرف می‌شود (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) قیمت آجیل در آستانه نوروز ۱۴۰۴ در مشهد اعلام شد | رشد ۵۵ درصدی قیمت آجیل قول تأمین اقلام مصرفی مورد نیاز مشهد و خراسان رضوی از سوی وزیر کشاورزی دستمزد کارگران باید فصلی و هر ۴ بار در سال افزایش یابد قیمت عمده‌فروشی میوه و صیفی‌جات اعلام شد (۱۴ اسفند ۱۴۰۳) | کاهو و کلم در مشهد کیلویی چند؟ قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا در نیمه دوم اسفند ۱۴۰۳ به روزرسانی شد + قیمت جدید خودرو‌ها ریزش بازار ارز و سکه یک فرصت خرید طلایی است یا شروع یک روند نزولی بلندمدت؟ اعتبار کالابرگ الکترونیک تا پایان خردادماه ۱۴۰۴ قابل استفاده است | بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه به کالابرگ الکترونیکی متصل شد سرنوشت خرید و فروش سهام عدالت چه می‌شود؟ پیش بینی قیمت ارز و دلار (سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۳) تأمین و تخصیص ارز برای نیازهای ضروری و کالاهای اساسی خط‌ونشان سازمان هواپیمایی برای ایرلاین‌های گران‌فروش
سرخط خبرها

سرانه مصرف بنزین در ایران بالاتر از متوسط جهانی | چگونه میزان مصرف را کاهش دهیم؟

  • کد خبر: ۳۱۳۳۱۷
  • ۰۹ بهمن ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
سرانه مصرف بنزین در ایران بالاتر از متوسط جهانی |  چگونه میزان مصرف را کاهش دهیم؟
در حال حاضر سرانه مصرف بنزین در ایران ۴ لیتر در روز است که بسیار بالاتر از متوسط جهانی (۳ لیتر در روز) است. به گفته مدیرعامل پیشین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این تفاوت عمدتاً به دلیل استفاده از خودروهای پرمصرف و ناکارآمد است.

به گزارش شهرآرانیوز، ناترازی بنزین یکی از مهم‌ترین چالش‌های صنعت انرژی در ایران است، این ناترازی ناشی از رشد مصرف بی‌رویه در برابر ظرفیت محدود تولید آن بوده و پیامد‌هایی همچون فشار بر بودجه دولت، افزایش آلودگی هوا و اتلاف منابع انرژی کشور را به همراه داشته است. آنطور که اعلام شده متوسط رشد سالانه مصرف بنزین از ابتدای انقلاب تا ۱۴۰۲ حدود ۵ درصد بوده و در چهار سال گذشته مصرف بنزین ۱۰ درصد رشد داشته است و بر اساس پیش‌بینی‌ها با ادامه این روند تا سال ۱۴۰۷ مصرف بنزین به روزانه ۱۷۰ میلیون لیتر می‌رسد.

برای کاهش ناترازی بنزین، ترکیبی از سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی پیشنهاد شده است، توسعه صنعت سی‌ان‌جی یکی از این راهکار‌ها است سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد دلاری وزارت نفت در دهه ۱۳۸۰ برای توسعه حمل‌ونقل سی‌ان‌جی نشان‌دهنده پتانسیل این صنعت به‌عنوان جایگزینی مناسب برای بنزین است. ظرفیت عرضه سی‌ان‌جی در ایران روزانه ۴۰ میلیون مترمکعب است، اما تنها ۱۹.۵ میلیون مترمکعب از آن استفاده می‌شود. افزایش مصرف سی‌ان‌جی می‌تواند به کاهش تقاضای بنزین کمک کند.

علاوه بر این دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های عمومی، به‌ویژه وانت‌ها، تاکسی‌ها و خودرو‌های اینترنتی و همچنین واردات و تولید خودرو‌های پایه گازسوز از دیگر اقدامات مؤثر در این زمینه است. همچنین گسترش حمل‌ونقل عمومی و نوسازی ناوگان فرسوده می‌تواند به کاهش وابستگی به خودرو‌های شخصی و در نتیجه کاهش مصرف بنزین منجر شود. خروج خودرو‌های فرسوده و جایگزینی آنها با خودرو‌های کم‌مصرف از جمله اقداماتی است که تأثیر قابل‌توجهی در کاهش مصرف دارد.

برنامه‌های اخیر برای کاهش ناترازی بنزین

در راستای کاهش ناترازی بنزین، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از ابتدای شهریور تا ۱۵ آبان اقدام به افزایش تولید روزانه بنزین کرده است. این افزایش تولید شامل پالایشگاه‌های مختلف کشور بوده است، به‌طوری‌که تولید روزانه بنزین در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۴۴ میلیون لیتر، پالایشگاه تهران به ۹ میلیون لیتر، پالایشگاه اصفهان به ۱۴ میلیون لیتر و پالایشگاه تبریز به ۴ میلیون لیتر رسیده است. این اقدامات با هدف کاهش فاصله بین تولید و مصرف بنزین و جلوگیری از واردات بنزین انجام شده است.

اهداف بلندمدت برای کاهش ناترازی بنزین

در آینده، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران به‌دنبال اجرای ۲۴ طرح اولویت‌دار با پیشرفت بالا برای افزایش تولید بنزین و نفت‌گاز است. این طرح‌ها شامل بهبود کیفیت بنزین و افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت کشور است که به‌ویژه از طریق تشویق مصرف‌کنندگان به استفاده از سی‌ان‌جی دنبال می‌شود.

ناترازی بنزین در ایران، به دلیل مصرف بی‌رویه و تولید محدود، چالشی است که نیازمند راهکار‌های جامع و بلندمدت است. با این حال، افزایش تولید بنزین از طریق طرح‌های ضربتی، توسعه سی‌ان‌جی و اصلاح سیاست‌های مصرف می‌تواند به کاهش وابستگی کشور به واردات بنزین کمک کند. اجرای هم‌زمان سیاست‌های قیمتی و غیرقیمتی، از جمله توسعه سی‌ان‌جی، ساماندهی حمل‌ونقل عمومی و اصلاح نظام یارانه‌ای، می‌تواند راه‌حلی پایدار برای کاهش مصرف بنزین و بهبود وضعیت انرژی کشور باشد.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->